Madde 19 - Oteller,
asli fonksiyonları müşterilerin konaklama ihtiyaçlarını sağlamak olan, bu
hizmetin yanında, yeme-içme, spor ve eğlence ihtiyaçları için yardımcı ve
tamamlayıcı birimleri de bünyelerinde bulundurabilen tesislerdir. Oteller; bir,
iki, üç, dört, beş yıldızlı oteller olarak sınıflandırılırlar.
a) Bir yıldızlı
oteller, aşağıda belirtilen nitelikleri taşırlar:
1) En az on oda,
2) Sadece yaz sezonu boyunca açık
tutulan tesisler hariç olmak üzere girişte rüzgarlık, hava perdesi, döner kapı
veya benzeri düzenleme,
3) Resepsiyon ve kapasiteye
yeterli, rahat oturma imkanının sağlandığı lobiden oluşan kabul holü (Yeterli
büyüklükte ayrı bir oturma salonu bulunması durumunda, belirtilen imkanın lobide sağlanması şartı aranmaz.),
4) Kahvaltı ofisi ve kahvaltı salonu, yeterli
büyüklükte oturma salonu veya lokanta bulunması durumunda bu mahaller kahvaltı
verme amaçlı da kullanılabilir, yazlık tesislerde bu amaçla kullanılan salonun
bir kısmı açık olabilir,
5)
Yönetim odası,
6)
Müşterinin ineceği veya çıkacağı kat
sayısının üçten fazla olması halinde otel kapasitesi ile orantılı müşteri
asansörü,
7)
06:00-24:00 saatleri arasında büfe
hizmeti,
8) İlk yardım malzeme ve gereçleri
bulunan dolap,
9) Odalarda dışarı ile doğrudan
bağlantılı telefon hizmeti,
10) Oda sayısının en az yüzde
yirmibeşine hizmet verebilecek sayıda kıymetli eşya kasası,
11) Genel mahaller ve
yatak odaları döşemelerini tamamen kaplayan halı, seramik, parke gibi nitelikli
malzeme.
b) İki yıldızlı
oteller; bir yıldızlı oteller için aranılan şartlarla birlikte aşağıda
belirtilen nitelikleri taşırlar:
1) İklim koşullarına göre genel
mahallerde klima sistemi,
2) Yatak katlarında kat
hizmetleri için ofis veya dolap,
3) Odalarda saç kurutma makinesi,
4) Odalara içecek hizmeti.
c) Üç yıldızlı
oteller; iki yıldızlı oteller için aranılan şartlarla birlikte aşağıda
belirtilen nitelikleri taşırlar:
1) İklim koşullarına göre
odalarda klima sistemi,
2) Yatak sayısının yüzde
yirmibeşi oranında oturma imkanı olan, lobiden ayrı düzenlenmiş oturma salonu,
3) İlave bir yönetim odası,
4) Odalarda televizyon,
5) Odaların yüzde ellisinde mini
bar ile mevcut yiyecek ve içecek türlerine uygun servis malzemesi
bulundurulması,
6)Yüzme havuzu veya ikinci sınıf
lokanta veya kafeterya veya kişi
başına en az 1.2 metrekare alan düşecek şekilde en az elli
kişilik çok amaçlı salon,
7) Çamaşır yıkama ve ütüleme hizmeti,
8) Rezervasyon işlemlerinin bilgisayarla
yapılması,
9) Yirmidört saat büfe hizmeti.
d) Dört yıldızlı
oteller; üç yıldızlı oteller için aranılan şartlarla birlikte aşağıda
belirtilen nitelikleri taşırlar:
1) Kabul holünde telefon kabinleri,
2) Müşterilerin ineceği veya
çıkacağı kat sayısının ikiden fazla olması halinde otelin kapasitesiyle
orantılı, müşteri asansörü,
3) Odalarda ve genel mahallerde
klima,
4) Odalarda; yatak örtüsü, mini
bar, kıymetli eşya kasası,
5) 06:00-24:00 saatleri arasında
oda servisi,
6) Kuru temizleme ile terzi
hizmeti,
7) Her katta kat ofisi düzenlemesi(Ayrık
yerleşimler şeklinde düzenlenmiş tesislerde hizmetin aksamaması kaydıyla kat
ofisinin her katta bulunması zorunlu değildir.),
8) Satış mağazası,
9) Çeşitli dillerde; süreli
yayın, kitap gibi dokümanların yer aldığı okuma mahalli,
10) Kapasitesi yüz kişiden az
olmamak kaydıyla, tesis yatak kapasitenin yüzde ellisine hizmet veren birinci
sınıf lokanta,
11) Sürekli doktor hizmeti ve
revir, müşterilerin bu konuda bilgilendirilmesi,
12) Yeterli büyüklükte bagaj
odası ve bu mahalde emanet hizmeti,
13) Servis merdiveni veya
asansörü, (ayrık yerleşimler şeklinde düzenlenmiş tesislerde servis merdiveni
veya asansörü bulundurulmasına ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.)
14) Personel sayısının en az
yüzde onbeşi oranında konusunda eğitim almış personel,
15) İdari personelin konusunda
eğitimli veya en az beş yıl deneyim sahibi olması,
16) Telefon, faks, internet
bağlantılı bilgisayar gibi büro hizmetlerine yönelik çalışma ofisi,
17) Odalara; mesaj bırakabilme sistemi ya da buna yönelik hizmet verilmesi.
18) Ayrıca;
- Kişi başına en az 1.2 metrekare alan düşecek şekilde en az yüz
kişilik çok amaçlı salon ve fuayesi,
- Kapalı yüzme havuzu,
- Açık yüzme havuzu,
- En az yüz kişi kapasiteli
kabare, tiyatro, sinema etkinliklerinin yapılabileceği kapalı salon,
- Kişi başına en az 1.2 metrekare alan düşen, en az yüz kişilik
konferans salonu, fuayesi, salon ile bağlantılı en az iki çalışma odası,
sekreterlik ve simültane tercüme hizmetleri,
- Kişi başına en az 1.2 metrekare alan düşecek şekilde en az yüz kişilik
gece kulübü, diskotek veya benzeri eğlence imkanı veren ayrı bir salon,
- En az kırk metrekare büyüklükte
aletli jimnastik, aerobik veya bilardo salonu, alarm sistemi bulunan sauna,
Türk hamamı, mini golf, tenis veya voleybol sahası, trambolin, bowling salonu,
go-kart pisti, kayak ve deniz sporları, squash salonu veya benzeri imkanlar
sağlayan ünitelerden en az üç adedi,
- Pasta ve içki servisi verilen
en az yüz kişilik salon,
- Türk mutfağından en az beşer
adet sıcak ve soğuk yemekler ile tatlı çeşitlerinin de sunulduğu alakart hizmet
verilen ayrı bir lokanta,
- Kafeterya ve snack bar,
ünitelerinden en az üç adedi.
e) Beş yıldızlı
oteller; yerleşme durumu, yapı, tesisat, donatım, dekorasyon ve hizmet
standardı olarak üstün özellikler gösteren, dört yıldızlı oteller için aranılan
şartlarla birlikte aşağıda belirtilen nitelikleri taşıyan en az yüzyirmi odalı
otellerdir.
1) Müşterilerin ineceği veya
çıkacağı kat sayısının birden fazla olması halinde otelin kapasitesiyle
orantılı müşteri asansörü,
2) Odalarda; çalışma masası,
yatak baş ucunda merkezi aydınlatma düğmesi ve priz, boy aynası,
3) Odalarda; bornoz, diş temizlik
kiti, tek kullanımlık terlik, dikiş kiti, ayakkabı sileceği, cilası, duş
köpüğü, makyaj temizleme pamuğu, kutu kağıt mendil, şemsiye gibi en az on adet
amblemli malzeme,
4) Banyolarda; küvet,
resepsiyonla bağlantılı telefon, büyüteçli ayna,
5) Altı odadan az olmamak üzere
oda kapasitesinin asgari yüzde beşi oranında tütün ürünleri içilmeyen oda
düzenlemesi,
6) Bu maddenin (d) bendinin 18
numaralı alt bendinde belirtilen ünitelerden, ilave olarak en az üç adedi,
7) Yirmidört saat oda servisi,
8) Garaj veya üzeri kapalı
otopark, bu mahallerde yirmidört saat görevli personel,
9) Odalarda; uydu veya video
yayınları ile oda sayısının yüzde onu oranında internet imkanı sağlanması,
10) Bay ve bayan kuaförü,
11) Satış mağazaları,
12) Personel sayısının en az
yüzde yirmibeşi oranında konusunda eğitim almış personel,
13) Alakart lokanta,
14) Resepsiyondan ayrı bir
mahalde müşteri ilişkileri, danışmanlık gibi hizmetlerin deneyimli personel
tarafından sağlanması,
15) Kat koridorlarında resepsiyonla
bağlantılı telefon,
Beş yıldızlı otel bünyesinde birden çok konferans salonu bulunması
halinde; bu salonlardan en fazla üç adedi, bu maddenin (d) bendinin (18)
numaralı alt bendinde belirtilen ünitelerden sayılır.
Yorumlar